مصاحبه با Tiago Hoisel تصویرساز دیجیتال


–          سلام تیاگو می شه یکم راجع به خودت و سابقت تو دنیای CG بگی؟

سلام به همه ،من فارغ التحصیل رشته گرافیک هستم. اما قبل از ورود به دانشگاه، در حال کامل کردن مطالعاتم در زمینه تصویرسازی های طنز بودم ،مخصوصا در زمینه کاریکاتور. در طول دوران تحصیلم نگرشم تغییر نکرد و تمرکزم روی تصویرسازی های طنز نسبت به طراحی گرافیک بیشتر بود. به خاطر همین، کارهام بیشتر به سمت تصویرسازی رفت. به تدریج کارهام دارای هویت شد، که همین باعث جهش یافتن کارهام به سمت حرفه ای شدن شد.

–          چه دلایلی موجب شد که این رشته رو انتخاب کنی؟

من در llheus یک شهر ساحلی کوچک در برزیل، در ۴۰۰ کیلومتری Salvador بزرگ شدم. در دوران کودکی خیلی کارها می کردم از قبیل ماهیگیری، پرورش ماهی و خرچنگ و همچنین عاشق طراحی بودم، وقتی ۱۴ ساله بودم. تا اینکه دنیای کاریکاتور رو کشف کردم. من واقعا از کاریکاتور لذت می بردم و از اونجا بود که شروع به طراحی کردم، هر روز! ابتدا با کپی کردن کارتون های veja (مجله ای در برزیل) کارم رو شروع کردم و به تدریج منابع دیگری رو شناختم و طراحی خودم رو پیشرفت دادم.وقتی که شروع کردم به خواندن گرافیک، فکرش رو هم نمی کردم که یک روز می خواهم به عنوان یک تصویرساز حرفه ای زندگی کنم. من فقط طراحی می کردم واسه اینکه طراحی رو دوست داشتم.۱۰ سال بعد از اولین آشناییم با مجله veja توسط همون مجله دعوت شدم برای نشون دادن کارهام تو همون مجله.

–          شغل فعلیت چیه؟ یا اینکه به صورت آزاد کار می کنی؟

اخیرا یک استودیو تصویرسازی رو اداره می کنم در sao Paulo به نام Techno image. که در حال کار کردن با تعدادی هنرمند با استعداد که در دنیای CG مشهورن هستم, Diego maia, Pedro Conti, Lucas leibholz  و این خیلی خوبه که کار کردنمو در میان اونا بگذرونم، چیزای زیادی یاد گرفتم. هر کس که خواست بیشتر بدونه راجع به کارهامون، سر بزنه به www.technoimage.com.br

–          آیا قبل از خلق تصویرسازیهای دیجیتال روی کاغذ هم کار می کردی؟ و اینکه معمولا چقدر وقت میگذاری واسه یک کار؟

من همیشه مجذوب رئالیسم بودم. از زمانی که طراحی رو شروع کردم، متوجه رفتار نور روی متریال های مختلف شدم، با توجه به مطالعاتم. در ابتدا کارهام با گرافیت بود و من فقط سعی می کردم عکس های سیاه سفید رو بازنمایی کنم. به مدت ۴ سال به این شیوه کار می کردم، تا وقتی که فهمیدم استنباطم به اندازه کافی خوب هست برای کار با رنگ. همون موقع بود که من اولین تجربیاتمو با پاستل، مدادرنگی و آبرنگ داشتم. در همون اوایل با photoshop آشنا شدم.منحصرا وقتمو روش گذاشتم به خاطر اینکه اون ابزارها قیمت زیادی داشتند. و با photoshop من می تونستم خیلی پیشرفته تر طراحی کنم و سایه بزنم ، رنگی هم بود. به تدریج کار با مداد رو کم می کردم و بیشتر با photoshop کار می کردم.تا وقتی که اولین کارمو به طور کامل با photoshop انجام دادم. همون موقع من اولین تبلتمو خریدم.

این خیلی سخته که مشخص کنی کامل کردن یک کار چقدر طول می کشه.به میزان بزرگی و پیچیدگی کار بستگی داره. معمولا ۲ الی ۳ هفته مهلت می گیرم برای تصویرسازی ها.

–          می شه بگی قیمت یه کار سفارش شده رو چجوری حساب می کنی؟

یکی از راه ها اینه که یک مقداری رو برای هر ساعت کار در نظر بگیری که خیلی راه ساده ایه. اگرچه برای خیلی از کارها باید فاکتورهایی رو از قبیل اینکه در کدوم رسانه قراره کارتون پخش بشه(اینترنت، تلوزیون، مجله و… )، مدت زمانش(۶ ماه، ۲ سال… )، محل پخش( برزیل، ایران، لندن و… ) در نظر بگیریم. با توجه به این فاکتورها همون کار می تونه قیمتش کمتر یا بیشتر شه.

–          رنگ کردن یک کاریکاتور چقدر دشواری داره؟ چه چیزایی رو نیازه تا در نظر بگیریم در حین رنگ کردن؟

من فکر می کنم کار با کاریکاتورها کاملا سخت و دشواره. من خیلی تصویرساز و طراح رو می شناسم که می گن نمی تونن این کارو انجام بدن. در کاریکاتور جزئیات ریز و نامحسوس تمام تفاوت بین یک کار خوب و ضعیف رو مشخص می کنه. خیلی سخته که بخوای بگی چه چیزایی رو باید در نظر بگیری تو یک کاریکاتور. سبک های متفاوتی وجود داره ، از مینیمالیستی بگیر تا هایپررئال. من می تونم راجع به سبک خودم صحبت کنم که بیشتر رئاله. من هیچ وخت تکنیک ها رو از توی کتاب ها نخوندم و یاد نگرفتم، من با توجه به تجربیاتم صحبت می کنم. من کاریکاتور رو یجور بازی با تناسبات می دونم و سعی می کنم اونارو مثل یک شی ۳ بعدی انجام بدم.

–          نقاشیات و پرتره هات خیلی حس طنز دارند، واسه خلق یک تصویرسازی خوب لازمه که حس طنز داشته باشی؟

بله، من دوس دارم که یه مقدار حس طنز رو وارد کارهام کنم، فکر می کنم که این تو ذات منه. من همیشه رئالیسم و طنز رو دوس داشتم و یه کار خوب می تونه زاییده ترکیب خوب این معیارها باشه. برای یک تصویرسازی خوب هر هنرمند باید به علاقه مندیاش احترام بذاره و یک ویژگی خاص و مشخص تو کاراش داشته باشه. کارای من باید یه چیزیو از درون من منتقل کنه که مردم می تونن بفهمن.

۱۲۵۸۹۳۵_large

–          چه علاقه مندی های دیگری داری که خیلی موثر واست و علاقه مندت می کنه واسه کار؟ بازار CG در برزیل چجوریه؟!

من علاقه زیادی به سینما دارم مخصوصا انیمیشن. هر وقت یه فیلم خوب می بینم، علاقه مند کار می شم . خیلی مواقع وقتی سینما رو ترک می کنم، خیلی مشتاقم تا برسم خونه و طراحی کنم.

برزیل بازار خوبی برای CG داره در زمینه تبلیغات و همچنین در زمینه های فیلم و بازی هم پیشرفت داشته.

–          از چه سخت افزار و نرم افزاری برای نقاشی دیجیتال استفاده می کنی؟

من با photoshop cs3 کار می کنم و با یک تبلت intus3 سایز بزرگ. من جز افراد بی اطلاع هستم در زمینه کامپیوتر و باید اعتراف کنم  که اطلاعات دقیق کامپیوترم رو در محل کارم نمی دونم! می دونم که یک pc با windows xp64 و ۶ گیگ رم است.و در خنه با imac کار می کنم.

–          رهنمودی برای هنرمندای رو به رشد که دوس دارن کارشونو به عنوان یک تصویرساز شروع کنن ؟

من همیشه گفتم که کسی که می خواد شروع کنه کارشو باید احترام بذاره به علاقه مندیهای شخصیش. که اگه احساس راحتی نکنی با کاری که می کنی، نمی تونی خودت رو به اندازه کافی وقف کارت کنی.

ترجمه توسط مکس باند

به‌اشتراک‌گذاری نوشته

بدون نظر

نظر بدهید