سلام پویانمایی ایرانی به بلوغ و پویایی


انیمیشن‌های ایرانی در حال تجربه عبور از مرزهای موفقیت هستند، اتفاقی که با اکران فیلم سینمایی «شاهزاده روم» و راهیابی انیمیشن «استریپی» به جمع انتخاب‌های اولیه اسکار بیش از پیش به چشم می‌آید.
انیمیشن ایران امسال ۵۷ ساله شد، عمری طولانی که سال‌های زیادی از آن در مهجوریت و گمنامی گذشته است، به طوری که چند نسل از کودکان ایرانی که طی این حدود شش دهه رشد و نمو پیدا کرده‌اند، هیچ خاطره ماندگاری از انیمیشن ایرانی نداشته‌اند، اما همین افراد خاطرات زیادی از کارتون‌های امریکایی، به خصوص محصولات والت دیزنی، غول انیمیشن‌سازی جهان دارند، محصولات شرکت دولتی انیمیشن‌سازی ژاپن نیز از دهه ۵۰ حضور پررنگی در تلویزیون ایران پیدا کرده و تاکنون نیز با انواع و اقسام سریال‌های کارتونی مهمان خانه ایرانی‌ها بوده‌اند. به‌رغم اینکه مراکزی مانند «صبا» که متعلق به سازمان صدا و سیماست در کار تولید انیمیشن فعالیت کرده‌اند باید بدون تعارف گفت کیفیت پایین آثار تولیدی آنها هیچ وقت اجازه نمی‌داده که نام آثار از مرز‌های داخلی بیرون برود و اگر صدا و سیما از سر اجبار این آثار را پخش نمی‌کرد هیچ خانواده‌ای کودکش را پای آن محصولات نمی‌نشاند، اما این روند نا امیدکننده گویا به انتهای خط خود رسیده است.

انیمیشن‌های ایرانی در حال پوست‌اندازی هستند و نشان داده‌اند می‌توانند شگفتی‌ساز شوند. هم‌اکنون انیمیشن «شاهزاده روم» در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است. طی آخرین خبر از میزان فروش فیلم‌های در حال اکران این فیلم در سه روز نخست اکرانش فروش ۳۷‌میلیون تومانی داشت و با ادامه این روند هفته آینده به رتبه‌های بالاتری در جدول فروش هفتگی سینماها خواهد رسید. این فیلم روز چهارشنبه ۷‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در تهران و پنج‌شنبه ۱۳ میلیون تومان فروش داشت و در سه روز نخست اکرانش توانست بالاتر از فیلم‌های سرگروه‌داری چون «ماهی سیاه کوچولو» و «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» قرار بگیرد.

محمدتقی فهیم، منتقد سینما و سردبیر پیشین مجله تخصصی انیمیشن، درباره وضعیت انیمیشن ایرانی و فیلم پویانمایی «شاهزاده روم» می‌گوید: ما در ایران در هر زمینه‌ای به جز فرهنگ پیشرفت کرده‌ایم و توفیق‌های زیادی به دست آورده‌ایم. انیمیشن می‌تواند ما را در این زمینه جلو بیندازد زیرا دیگر با خطوط قرمز سینما مواجه نیست و ظرفیت‌های کشور ما در این زمینه زیاد است. «شاهزاده روم» گامی رو به جلو است اما فضای کلی انیمیشن کشور وضعیت خوبی ندارد. پس از سال‌ها تولید انیمیشن هنوز صدا و سیما اثری نساخته که بتواند به انیمیشن‌هایی مانند تام و جری تنه بزند. ما در سینما وضعیت خوبی نداریم و شرایط در حوزه انیمیشن بسیار بدتر از حوزه رئال است. دلیل این وضعیت نبود مدیران متخصص در عرصه انیمیشن‌سازی کشور است. در دنیا ۱۴۰ کشور مصرف‌کننده انیمیشن هستند. ما با توجه به ظرفیت‌های خود می‌توانیم صادرکننده انیمیشن باشیم تا از اقتصاد تک‌محصولی نفتی خود خارج شویم اما در این زمینه مدیریت درستی وجود ندارد. ما انیماتورهای بسیار قوی در سراسر کشور داریم که بسیار توانمند و بلندپرواز هستند اما حیف که متولیان سینمای رئال را نمی‌شناسند، چه برسد به سینمای انیمیشن. با وضع موجود تولید «شاهزاده روم» ما را شگفت‌زده می‌کند. بسیاری از انیمیشن‌سازان ایرانی در رده‌های میانی پروژه‌های بزرگ جهانی مشغول به فعالیت هستند که نشان از ظرفیت عظیم ایران در این عرصه دارد. سینمای انیمیشن ما حتی می‌تواند سینمای رئال ایران را نجات دهد به شرطی که به آن توجه شود.

در کنار این موفقیت هم‌اکنون انیمیشن ایرانی «استریپی» توانسته مجوز حضور در بخش فیلم کوتاه انیمیشن جوایز اسکار را به دست آورد. اتفاقی نو و بی‌سابقه برای صنعت پویانمایی کشورمان که باعث می‌شود نام آثار ایرانی در میان تولیدات برتر انیمیشن جهان دیده می‌شود. «استریپی» که در استودیو گنبد کبود، با تکنیک دوبعدی در سه دقیقه و ۳۵ ثانیه ساخته شده، تاکنون در بیش از ۳۰ جشنواره معتبر چون انیماموندی برزیل، ایماجیناریا ایتالیا، اکسپوتونز آرژانتین، کلیک هلند و انیمست رومانی شرکت کرده و موفقیت‌هایی به دست آورده است.

در کنار این موفقیت ها، انتشار تصاویر اولیه از یک اثر پویانمایی ایرانی حرف و حدیث‌های زیادی را برانگیخته است. سازمان فرهنگی و رسانه‌ای اوج در حال تولید اثری پویانمایی به نام « بازگشت» است که به اولین هولوکاست تاریخ بشر می‌پردازد. کیفیت بالای طراحی و ساخت این انیمیشن حتی صدا و سیما را مجاب کرد تا از روند ساخت این اثر گزارش تهیه کند. هم‌اکنون بخش خصوصی فعال‌تر از بحش دولتی در زمینه تولید انیمیشن وارد شده و شبکه کودک و نوجوان قول داده است تا حداقل ۵۰ درصد پخش خود را به آثار شرکت‌های ایرانی اختصاص دهد.

منبع

به‌اشتراک‌گذاری نوشته

بدون نظر

نظر بدهید